A kosarad jelenleg üres.

A honlapunkon található termékeket a fejléc menüben, a termékkategóriákra kattintva tudod böngészni, vagy használd a keresőmezőt.

A honlapunkon található termékeket a fejléc menüben az Termékek gombra kattintva tudod böngészni, vagy használd a keresőmezőt

Ha nem tudod pontosan melyik terméket válaszd, hasznos segítséget találhatsz a vásárlási segédletben.

  • Termékek
  • Boltok
  • Fiók
  • Hírlevél
  • Kosár
  • Info

Légzsákos lavinamentő hátizsákok

 

Rövid történelem

A légzsákos lavinamentő hátizsákok eredete a 80-as években gyökerezik. Az ötlet atyja, a német származású Peter Aschauer, aki a 70-es évektől foglalkozott a lavinabalesetek sajátosságaival és túlélési lehetőségeivel. Kísérletei során észrevette, hogy minél nagyobb egy test térfogata, annál kisebb az esélye hogy azt a lavina eltemesse. A kísérleti lavinaáldozatokra különböző térfogatú testeket kötözött és összehasonlította a testek viselkedését az előidézett lavina zuhatagában. A kezdetleges kísérleti légzsák modellek ötlete az autólégzsákoktól származott, ezek alapjára lettek kidolgozva a sűrített levegős meglodások, amik a mai lavinamentő zsákok alapja maradtak. Az első működő lavinamentő zsák a német hegyimentő csapat segítségével került bevetésre, 1985 ben.

Hosszú évekig a lavinamentő zsákok nagy hátránya az ezekben felhasznált nagynyomású palackok beszerzése és újratöltése volt. A rendszerek beszerzési ára is magas volt, az is maradt ugyan, de a kioldott légzsákok palackjait csak a gyártó tudta cserélni, tölteni. Ennek oka az egyszer használatos, gázpalackszerű megoldás volt -  kioldó szerkezet egy tű segítségével szúrta ki a palack fém lezáróbillentyűjét. A rendszer még mindig azonos az ABS cég által gyártott palackoknál, amik több hátizsákgyártó cég termékeiben is megtalálhatók.

Az újratölthető palackok új lehetőségeket nyitottak a lavinamentő hátizsákok piacán. A palackokat búvárboltokban vagy paintball felszerelésekkel foglalkozó cégeknél lehet tölteni egy speciális csatlakozó segítségével. A palack kioldása szeleppel történik, aminek valamennyi tömítőgyűrűjét újratöltés előtt ki kell cserélni, hogy a közel 200 atmoszféra nyomást meg tudják tartani.

 

Aktuális légzsákrendszerek összehasonlítása

BCA Airbag Backpack

3 hátizsák variáns  | hozzáférhető ár   | újratölthető palack
a fejet csak háturól jövő ütésektől védi

ABS Airbag
(Millet/Arva, Salewa, TNF, ABS)

6+ hátizsák varáns, több gyártótól  | 2 légzsákos rendszer
magas ár  | egyhasználatú palack  | a fejet nem védi

Mammut

(Snowpulse RAS Airbag)

3 hátizsák varáns | újratölthető palack
drágább, mint a BCA rendszere  | a fejet csak háturól jövő ütésektől védi

Mystery Ranch

(AVI Vest Airbag)

újratölthető palack
drágább, mint a BCA rendszere | a fejet csak háturól jövő ütésektől védi

Snowpulse

Lifebag  Backpack

4 hátizsák varáns | újratölthető palack | 2 légzsákos rendszer | fejet védő kialakítás
magas ár

 

BCA légzsákos lavinamentő hátizsákok variánsai

Bca légzsákos hátizsákok

 

  • Float 18 - Kis hátizsák
    térfogat -  18 l, egész rendszer súlya 2948 g, hátizsák súlya  1360 g 
  • Float 30 - Közepes hátizsák
    térfogat -  30 l,  egész rendszer súlya  3600 g,  hátizsák súlya  1996 g 
  • Float 36 - Nagy hátizsák 
    térfogat -  36 l,  egész rendszer súlya  3492 g,  hátizsák súlya  1905 g  

A technológia

Miért lebegés és légzsák ?

  • a lehető legolcsóbb megoldás lavinabaleset esetén az önmentésre
  • egy kis palack 150-170 literes légzsákot fel tud fújni
  • A légzsák védi a felsőtestet és a fej zónáját a háturól jövő ütésektől
  • A palack cserélhető/tölthető, a légzsák újracsomagolható
  • A rendszert többször is lehet használni

Hogyan véd meg a légzsák ?

  • A légzsák megnöveli a test térfogatát a másfélszeresére, anélkül hogy a súlyán lényegesen változtatna.
  • Egy nagyobb könyebb testnek sokal kevesebb esélye van, hogy betemetődjön egy lezúduló lavinában, mint egy kis kompakt testnek
  • A jelenség a víz tetején levő úszógumis lebegés és a nagy kövek vándorlása a felszín fele a szántóföldön között van. Több fizikai jelenség együttes jelenlétével magyarázható.
  • A légzsákos ember sűrűsége kisebb, mint a környező hóé.
  • A 2008 -tól történt összes lavinabalesetek statisztikája szerint, légzsákos hátizsákkal 98% os esély van a lavina túlélésére.

Statisztika a : http://www.backcountryaccess.com oldalról

A BCA légzsákok felépítése és működése

A sűrített levegős palack (2) a gyorscsatlakozáson (4) keresztül a nyomáskiegyenlítőhöz (14) és rajta keresztül a légzsákhoz csatlakozik. A hátizsákra csatolt fogantyút meghúzva, az acél kábel a tolókapcsolót (5) átbillenti és az a nyomásmérőházból (8)  a szelepet kinyitja. A sűrített levegő ekkor a gumicsöven (3) keresztül kiáramlik és megtöltheti a nyomáskiegyenlítőhöz csatlakoztatott légzsákot.

A légzsák kioldása után a kiürítőszelep  (13) segítségével  a légzsák visszacsomagolható a hátizsákba beépített rekeszébe.

A BCA légzsákok készenlétbe helyezése

 

források: www.backcountryaccess.com, skiingthebackcountry.com, powderline.cz/detail/en/riders/peter-aschauer-otec-abs-batohu

© 2017 - Mountex Kft. Minden jog fenntartva. Az oldalt fejleszti a H3 Informatikai Kft.
A Weboldalon található mindennemű tartalom a Weboldal üzemeltetőinek szellemi tulajdonát képezi és a Weboldal üzemeltetői előzetes írásbeli engedélye nélkül sem online, sem nyomtatott formában nem használható fel.

HU / RO / SK