Hírlevél feliratkozás

Minden mezőt tölts ki:

Keresztnév:
Kérjük, ezt a mezőt is töltsd ki!
E-mail:
Kérjük, ezt a mezőt is töltsd ki!

Ha nem teszel pipát a négyzetbe, nem tudunk tovább menni.
Ha nem teszel pipát a négyzetbe, nem tudunk tovább menni.
  • Termékek
  • Boltok
  • Fiók
  • Hírlevél
  • Kosár
    Kosár
  • Info

Mászás

Hágóvas

Hágóvas

A mászásnak alapvetően kétféle változata van: a köteles mászás, vagy a boulder: a boulder biztosítás nélküli mászást jelent, kisebb magasságban. A két stílus között számos különbség van, viszont mindkettőt űzheted beltéren és kültéren is.

A nagyvárosokban élők számára is egyre elterjedtebb sportág a mászás, hiszen a mászótermek lehetőséget nyújtanak erre, szinte az év minden napján. Fantasztikus sport, rengeteg előnnyel: minden izmot megmozgat, fejleszti a koncentrációt, a mozgáskoordinációt, kezdőként és professzionális mászóként is űzheted. Munka utáni kikapcsolódásként, vagy pusztán a mozgás öröméért is érdemes kipróbálnod.

A szabadban mászás mindig változatosabb, hiszen ott sziklán, jégen, vagy akár magas falakon is mászhatsz, legyenek azok 30, vagy akár 1000 méteresek. Előre kiépített utakat is mászhatsz, ahol az úgynevezett nittek előre be vannak fúrva a sziklába és ezeket kell megakasztanod, de választhatod a tradicionális mászást is (trad mászás), amikor te magad építed az utad ékekkel és friendekkel (aktív ékekkel) és ezekbe akasztod a közteseid. Van mesterséges változata is, ezt trepnizésnek hívjuk, itt különböző mászástechnikai eszközök segítségével hevederekkel, létrával és kampókkal húzod fel magad a falra.

Boulder

A boulder jelentése kőtömb. A boulderezés Franciaországban, Fontainebleauben jelent meg először. Az ottani erdőben az emberek kedvük szerint megmásztak minden izgalmas alakú és méretű sziklatömböt, melyeket elszórtan találtak az erdőben, ezeket később nehézségük szerint rangsorolták. A boulderezés a még biztonságos 3-4 méteres magasságig, kötél nélkül történő mászás. Ennél a mászóstílusnál nagy hangsúlyt kap a technika, az erő és a dinamizmus.

Teremben

A mászók a különböző dőlésszögű felületekre szerelt színes fogásokba kapaszkodva teljesítik az utakat (kunsztokat). Ha kezdő vagy, érdemes egy egyenesebb falfelületet keresned és azon gyakorolnod. Kitűnő edzés ez a mindennapokban vagy a csapadékos, hideg időszakokban. A boulderezés egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Kortól és nemtől függetlenül kedvenc sportoddá válhat, egyedül és csapatban is végezheted. Speciális felszerelésre nem lesz szükséged, csak egy jó mászócipőre, ziazsákra és magnéziára. A termekben általában matraccal vagy szivaccsal borított elemek biztosítják a védelmet az esetleges sérülésektől.

Sziklán

A boulder kevés eszközt igényel, és nem követel sok technikai ismeretet. A szabadtéri bouldernél egy kis elszántságra, egy mászó cipőre, egy nagy adag ziára és ami a legfontosabb, egy crash pad-re lesz szükséged. Ez helyettesíti a teremben lévő matracot, így ha esel, a társad spottolása vagy a matrac fog megvédeni. Ajánlott azonban teremben kezdeni, hiszen gyakorlat nélkül könnyen megsérülhetünk a sziklán.

Köteles mászás

Mindenképpen páros sport, nem úgy, mint a boulder. A világ egyik legextrémebb sportja a szikla vagy falmászás, mert egyedülálló bátorságot, fizikai erőnlétet, ügyességet, koncentrációt igényel és megköveteli a speciális eszközök kezelését is. A falmászás remek testedzés, hisz mindenedet átmozgatja. A kötéllel biztosított mászásnál, vagy a beülőd két összekötő pontjába kötöd a kötelet, vagy két szembefordított (a nyelvei ellentétes irányba nyíló) karabíner segítségével a kötélre kötött hurkot és a beülőd összegzőjét kötöd össze. Így magasra felmászhatsz különböző nehézségű pályákon.

Mindenképpen páros sport, nem úgy, mint a boulder. A világ egyik legextrémebb sportja a szikla vagy falmászás, mert egyedülálló bátorságot, fizikai erőnlétet, ügyességet, koncentrációt igényel és megköveteli a speciális eszközök kezelését is. A falmászás remek testedzés, hisz mindenedet átmozgatja. A kötéllel biztosított mászásnál, vagy a beülőd két összekötő pontjába kötöd a kötelet, vagy két szembefordított (a nyelvei ellentétes irányba nyíló) karabíner segítségével a kötélre kötött hurkot és a beülőd összegzőjét kötöd össze. Így magasra felmászhatsz különböző nehézségű pályákon.

Felső biztosításnál (top rope) a fal vagy a szikla tetején helyezkedő standban fut a kötél, a mászóé az egyik szára, a másik pedig a biztosítóé.

Elölmászásnál pedig te viheted fel a kötelet a fix pontba, közteseket használva. Ezeket akasztod a sziklába rögzített különböző biztosítási pontokba, amik megakadályozzák a nagyobb eséseket.

Teremben

A külső helyszíneken történő sziklamászással szemben a falmászás műfalon történik, a fogások mérete, alakja és gyakorisága könnyíti vagy nehezíti a falon történő fel és le, illetve oldalra jutást. Beülőre, mászócipőre és biztosítóeszközre lesz szükséged. Lapkát vigyél magaddal, mert a legtöbb terem nem engedélyezi az önzáró eszközök használatát. Általában felsőbiztosítással mászhatsz, de lehetőséged van elölmászásra is, ha inkább azt gyakorolnád. Az utakat színekkel választják el egymástól és a falak alján ki is írják, hogy milyen nehézségűek. Nem feltétlenül van szükséged a csomók tudására, mert fix karabínerekkel tudod magad a kötélhez rögzíteni. Ezeket a beülőd középső összegzőpontjába kell csak csatolnod és mehetsz is. Nagyon fontos, hogyan helyezed a testsúlyod az egyik lábadról a másikra vagy a jobb karodról a balra. Ha kezdő vagy nagy hiba lehet, hogy mindent erőből és csak kézből akarsz megoldani, emiatt rövid ídő alatt teljesen elfáradhatnak a kezeid. Kicsit olyan ez, mint a kisgyermekeknek a járás: meg kell tanulni. lépni.

Kültéren

A sziklamászás egészen más világ, jóval komolyabb felszerelésekre és tudásra van szükség. Amikor először jutsz ki a természetbe mászni, biztosan érnek majd meglepetések. Először is, az utak nincsenek fogásokkal és lépésekkel jelölve, maximum a ziafoltokat tudod követni. Ha van mászókalauzod egy kis időbe telhet kiigazodni rajta, de nagy segítséget tud nyújtani abban, hogy olyan útvonalat válassz, ami az erőnlétednek megfelelő. Előfordul, hogy az első akasztási pont magasabban van, már-már komforton kívüli. Ha nem érzed biztosnak, inkább ne kezdj bele. Mindig nézd ki előre az utadat, és ne csak a szintet, hanem magán a sziklán is kövesd végig a tekinteteddel, így fejben már előre fel tudsz készülni az akasztásokra, nehezebb részekre. Fontos, hogy ha nem vagy jártas ezekben, akkor először érdemes egy sziklamászó tanfolyamot végezned! Csak akkor menj sziklára, ha biztonságosan fel tudod mérni állóképességed határait, jártas vagy a standépítésben, csomózásban.

A sziklán szükséged lesz egy sisakra, beülőre, biztosítóeszközre, dinamikus kötélre, legalább 6 darab köztesre, hevederekre, karabínerekre, mászócipőre, és olyan ziazsákra, amely jól meg van töltve magnéziával. Ilyenkor inkább ziagolyót használj, mert azt a fal tetején se tudja a szél kifújni a zsákból. Érdemes egy kötélzsákot is magaddal vinni, hogy ne koszolódjon, sérüljön a köteled. Ha közelíted a falat, a sisakot már akkor vedd fel, hiszen nem tudhatod előre, hogy hol lesz omladékony.

Nagyfalas mászásnál mindenképp számíts arra, hogy nem lesznek nittelve az utak, tehát az ékeidbe és a friendekbe kell majd a közteseid akasztanod. Ha ilyen útra indulsz, ne feledkezz meg a folyadék és élelem pótlásáról. Jégmászásnál a közteseid mellé jécsavarokat, jégszerszámokat és hágóvasat kell beszerezned. Ezek elengedhetetlen eszközei a jégmászás gyakorlásának. Nagy figyelmet igénylő ága ez a mászásnak, viszont aki erre vetemedik, az felejthetetlen élményekkel gazdagodik.

Fontos illemszabályok

  • Egy standba nem tehetsz két kötél, így foglalt standhoz el se indulj!
  • Ha fentről teszed be kötelet a standba, nagyon vigyázz, hogy semmit ne rúgj le a szikla aljában lévőkre.
  • Top rope mászásnál lehetőleg saját karabínereken fűzd át a kötelet, ne a standban lévő gyűrűt vagy karabínert koptasd!
  • Erőnlétednek megfelelően válaszd ki, hogy milyen nehézségű utaknak.
  • Ne a szádba tartsd a kötelet akasztásnál!
  • Ne kiabálj, csak ha szükséges például STAND, KÖTÉL, KIVEHETSZ, HÚZZ BE, KŐ
  • Ne lépj rá más kötelére se a sajátodra!
  • Ne mássz bele más útjába!
  • Ne szemetelj a szikla körül!

© 2020 - Mountex Kft. Minden jog fenntartva. Az oldalt fejleszti a H3 Informatikai Kft.
A Weboldalon található mindennemű tartalom a Weboldal üzemeltetőinek szellemi tulajdonát képezi és a Weboldal üzemeltetői előzetes írásbeli engedélye nélkül sem online, sem nyomtatott formában nem használható fel.

HU / RO / SK