Hírlevél feliratkozás

Minden mezőt tölts ki:

Keresztnév:
Kérjük, ezt a mezőt is töltsd ki!
E-mail:
Kérjük, ezt a mezőt is töltsd ki!

Ha nem teszel pipát a négyzetbe, nem tudunk tovább menni.
Ha nem teszel pipát a négyzetbe, nem tudunk tovább menni.
  • Termékek
  • Boltok
  • Fiók
  • Hírlevél
  • Kosár
    Kosár
  • Info

Mászás

Hágóvas

Hágóvas

A mászásnak alapvetően kétféle változata van: a köteles mászás, vagy a boulder. De mit is jelentenek ezek és hol tudsz mászni?

A nagyvárosokban élők számára is egyre elterjedtebb sportág a mászás, hiszen a mászótermek lehetőséget nyújtanak erre, szinte az év minden napján. Fantasztikus sport, rengeteg előnnyel: minden izmot megmozgat, fejleszti a koncentrációt, a mozgáskoordinációt, kezdőként és professzionális mászóként is űzheted. Munka utáni kikapcsolódásként, vagy pusztán a mozgás öröméért is érdemes kipróbálnod.

A szabadban mászás mindig változatosabb, hiszen ott sziklán, jégen, vagy akár magas falakon is mászhatsz, legyenek azok 30, vagy akár 1000 méteresek. Előre kiépített utakat is mászhatsz, ahol a biztosítópontok előre be vannak fúrva a sziklába, de választhatod a tradicionális mászást is (trad mászás), amikor te magad építed az utad ékekkel és friendekkel (aktív ékekkel) és ezekbe akasztod a közteseid. Van segédeszközös változata is, itt különböző mászástechnikai eszközök segítségével hevederekkel, létrával és kampókkal kapaszkodsz fel ott, ahol a kezeid ereje vagy a mászótudásod nem elegendő a nehézségek leküzdéséhez.

Boulder

A boulder jelentése kőtömb és általában a nagyobb nehézségű, ügyességet igénylő de kötél nélkül történő mászást jelöli a még biztonságos 3-4 méteres magasságig. Megjelenése az 1910-es - 20-as évekre tehető, és minden hegymászóközpontban megjelent, de a legelterjedtebb módon a franciaországi Fontainebleauben űzték. Az ottani erdőben az emberek kedvük szerint megmásztak minden izgalmas alakú és méretű sziklatömböt, melyeket elszórtan találtak az erdőben, ezeket később nehézségük szerint rangsorolták. A boulderezés a még biztonságos 3-4 méteres magasságig, kötél nélkül történő mászás. Ennél a mászóstílusnál nagy hangsúlyt kap a technika, az erő és a dinamizmus.

A boulder kevés eszközt igényel, és nem követel sok technikai ismeretet. A szabadtéri bouldernél egy kis elszántságra, egy mászócipőre, egy nagy adag ziára és ami a legfontosabb, egy crash pad-re lesz szükséged. Ez helyettesíti a teremben lévő matracot, így ha esel, a társad spottolása vagy a matrac fog megvédeni. Ajánlott azonban teremben kezdeni, hiszen gyakorlat nélkül könnyen megsérülhetünk a sziklán.

Teremben a mászók a különböző dőlésszögű felületekre szerelt színes fogásokba kapaszkodva teljesítik az utakat (kunsztokat). Ha kezdő vagy, érdemes egy egyenesebb falfelületet keresned és azon gyakorolnod. Kitűnő edzés ez a mindennapokban vagy a csapadékos, hideg időszakokban. A boulderezés egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Kortól és nemtől függetlenül kedvenc sportoddá válhat, egyedül és csapatban is végezheted. Speciális felszerelésre itt sem lesz szükséged, csak a már említett jó mászócipőre, ziazsákra és magnéziára. A termekben általában matraccal vagy szivaccsal borított elemek biztosítják a védelmet az esetleges sérülésektől.

Kötélbiztosítással sziklán és műfalon

Mindenképpen páros sport, nem úgy, mint a boulder. A világ egyik legérdekesebb sportja, mert bátorságot, fizikai erőnlétet, ügyességet, koncentrációt igényel és megköveteli a speciális eszközök kezelését is. A mászás remek testedzés, hisz mindenedet átmozgatja. Felső biztosításnál (top rope) a műfal vagy a szikla tetején helyezkedő standban fut a kötél, a mászó mozog az egyik végén, a másikén pedig a társa végzi a biztosítást. Elölmászásnál pedig te viheted fel a kötelet a fix pontba, közteseket használva. Ezeket akasztod a szilárdan rögzített biztosítási pontokba, amik megakadályozzák a nagyobb eséseket.

Mindenképpen páros sport, nem úgy, mint a boulder. A világ egyik legérdekesebb sportja, mert bátorságot, fizikai erőnlétet, ügyességet, koncentrációt igényel és megköveteli a speciális eszközök kezelését is. A mászás remek testedzés, hisz mindenedet átmozgatja. Felső biztosításnál (top rope) a műfal vagy a szikla tetején helyezkedő standban fut a kötél, a mászó mozog az egyik végén, a másikén pedig a társa végzi a biztosítást. Elölmászásnál pedig te viheted fel a kötelet a fix pontba, közteseket használva. Ezeket akasztod a szilárdan rögzített biztosítási pontokba, amik megakadályozzák a nagyobb eséseket.

Teremben

Az egyre népszerűbb falmászás erre a célra épített műfalon történik és a fogások-lépések mérete, alakja és gyakorisága, valamint a fal dőlésszöge könnyíti vagy nehezíti a falon történő feljutást. Az utakat színekkel választják el egymástól és a falak alján ki is írják, hogy milyen nehézségűek. Beülőre, mászócipőre és biztosítóeszközre lesz szükséged. Felső biztosítással mászhatsz, de lehetőséged van elölmászásra is, ha inkább azt gyakorolnád. Egyes mászófalakon öncsévélő, automata biztosító szerkezetek is vannak, gondolva azokra, akiknek éppen nincs mászópartnerük. Ha teljesen kezdő vagy, a műfalak személyzete tart rövid tájékoztatást a biztosítás módjáról, és kérésre, amennyiben a szolgáltatás tartalmazza, biztosítanak is.

Sziklán

A szabadtéri sziklamászás egészen más világ, jóval komolyabb felszerelésekre és tudásra van szükség. Amikor először jutsz ki a természetbe mászni, biztosan érnek majd meglepetések. Először is, a fogások-lépések nincsenek színekkel jelölve. A mászókalauz segítséget nyújt abban is, hogy olyan útvonalat válassz, ami az erőnlétednek megfelelő. Előfordul, hogy az első akasztási pont magasabban van, már-már komforton kívüli. Ha nem érzed biztosnak, inkább ne kezdj bele. Mindig nézd ki előre az utadat, és ne csak a szintet, hanem magán a sziklán is kövesd végig a tekinteteddel, így fejben már előre fel tudsz készülni a nehezebb részekre. Ha nem vagy jártas ezekben, akkor először érdemes egy sziklamászó tanfolyamot végezned! Csak akkor menj sziklára, ha biztonságosan fel tudod mérni állóképességed határait, jártas vagy a standépítésben, csomózásban.

A sziklán a már ismert mászócipőn, beülőn és biztosító eszközön kívül szükséged lesz egy sisakra, dinamikus kötélre, legalább 6-8 darab köztesre, hevederekre, illetve olyan eszközökre, amit az adott mászóhely kalauza fontosnak jelöl. Ha közelíted a falat, a sisakot már akkor vedd fel, hogy minimalizáld az esetleg lehulló felszerelések vagy kövek okozta veszélyeket.

Több kötélhosszas mászásnál előfordulhat, hogy nem lesznek mindenhol fix biztosítópontokkal ellátva az utak (a mászókalauzokban ezt többnyire részletesen jelölik), tehát olyan eszközökre, pl. ékekre és a friendekbe, stb. kell majd a közteseid akasztanod, amiket te viszel magaddal. Ilyen utakban ne feledkezz meg a folyadék és élelem pótlásáról és legyen nálatok elsősegélynyújtó felszerelés továbbá feltöltött mobiltelefon is.

© 2020 - Mountex Kft. Minden jog fenntartva. Az oldalt fejleszti a H3 Informatikai Kft.
A Weboldalon található mindennemű tartalom a Weboldal üzemeltetőinek szellemi tulajdonát képezi és a Weboldal üzemeltetői előzetes írásbeli engedélye nélkül sem online, sem nyomtatott formában nem használható fel.

HU / RO / SK