Hírlevél feliratkozás

Minden mezőt tölts ki:

Keresztnév:
Kérjük, ezt a mezőt is töltsd ki!
E-mail:
Kérjük, ezt a mezőt is töltsd ki!

Ha nem teszel pipát a négyzetbe, nem tudunk tovább menni.
Ha nem teszel pipát a négyzetbe, nem tudunk tovább menni.
  • Termékek
  • Boltok
  • Fiók
  • Hírlevél
  • Kosár
    Kosár
  • Info

Tippek, tanácsok - Mászás

Tippek, tanácsok - Mászás

Minden, amit a mászásról tudni szeretnél

A mászás kezdetben csak az alpesi országok kiváltsága volt. A manapság egyre-másra nyíló mászótermek azonban az év bármely szakában könnyen elérhető mozgásformává teszik a nagyvárosi ember számára is. Szabadban végzett változata alapvetően összekapcsolódik a természet szeretetével, de mászhatsz azért is, hogy az aktív mozgásnak köszönhetően egyszerűen csak elfelejtsd a hétköznapok szürke automatizmusát, vagy hogy kitágítsd saját teljesítőképességed határait. Azon túl, hogy az összes izmodra szükség lesz a falakon történő továbbjutáshoz, és fejleszti a koncentrációt, a mozgáskoordinációt, az egyensúlyérzékedet, egyúttal arra is megtanít, hogy a lehető legjobban megismerd önmagad és megbízz kötéltársad együttműködésében és tudásában.

Szabadban űzött formája persze mindig egy kicsit változatosabb. Mászhatsz sziklán, jégen, 30 vagy 1000 méteres meredélyeken; olyan utakon, ahol a biztosítópontok előre be vannak fúrva a sziklába, vagy ahol Te magad helyezed el a fix pontokat ékekkel és friendekel (trad mászás), majd ezekbe akasztod a közteseidet. Ugyanakkor létezik olyan változata is, amikor a szikla formációi már nem kínálnak lehetőséget az önerőből való továbbjutáshoz. Ilyenkor kifejezetten erre a célra létrehozott eszközök: hevederek, létrák és kampók fogják csak biztosítani (mesterséges mászás) a falon történő feljutásodat.

Alapvetően kétféle változata létezik: a boulder és az un. kötélbiztosításos mászás.

Checklist

Minden felszerelésed megvan a mászáshoz? Az alábbi listába összegyűjtöttük, hogy milyen ruházatra, lábbelire és egyéb eszközre lehet szükséged.

/Ez egy általános lista, amibe mindent beleírtunk és a tartalmát változtathatod évszaktól, időjárási viszonyoktól, helyszíntől és a saját igényeidtől függően./


Ruházat

Lábbeli

Hátizsák

Egyebek

 

Ruházat

Szinte bármiben mászhatsz, ez természetesen egyéni ízlésedtől és az időjárási körülményektől függ, egyet azonban ne feledj, hogy a boulder a mászásnak az a változata, ahol sokszor kifejezetten magasra kell rakni a lábodat. Elengedhetetlenül fontos ezért az olyan nadrág, amely elasztikus anyagának köszönhetően a lehető legnagyobb mozgásszabadságot biztosítja, eközben kiválóan szellőzik és nem túlságosan meleg. Erre kifejezetten alkalmas lehet néhány, e célra tervezett mászónadrág.


Lábbeli

A boulderben rendkívül fontos a megfelelő mászócipő-választás, hiszen ez fogja biztosítani az ideális tapadást a sziklán akkor is, ha éppen egy áthajlásban akasztasz a cipő magasra gumírozott orrával. Mivel általában nem töltesz sok időt egy „probléma” megoldásával, kevésbé lényeges, hogy a cipő komfortos legyen. Ehelyett inkább a vele szemben támasztott funkcionalitás a döntő: lehetőleg töltsd ki minden miniméterét, hogy akkor se mozduljon el a lábadon, ha egyébként a válladdal egy szinten kell vele sarkaznod. Sportutak vagy több kötélhosszas mászások alkalmával hasznosabb egy kényelmesebb típust választanod. Minden esetben célszerű szem előtt tartanod, hogy a tudásoddal, felkészültségeddel és anatómiai adottságaiddal kompatibilis mászócipőt válaszd. A rosszul választott lábbelire itt talán különösen igaz, hogy nem segítség, hanem fölösleges gyötrelem.

Boulder

Jelentése kőtömb és általában a nagyobb nehézségű, kifejezett ügyességet igénylő, kötél nélküli mászást jelöli a még biztonságosnak mondható 3–4 méteres magasságig. Megjelenése az 1910-es, 20-as évekre tehető. Hamarosan minden hegymászóközpontban felbukkant, de a franciaországi Fontainebleau-ban űzték a leginkább. Az ottani erdőkben az emberek kedvük szerint megmásztak minden izgalmas alakú és méretű sziklatömböt, amelyeket elszórtan találtak, később ezeket pedig nehézségük alapján rangsorolták.

A viszonylagos alacsony magasság és a kötél használatának a mellőzése miatt ennél a mászóstílusnál különösen nagy hangsúlyt kap a technika, az erő és a dinamizmus. Eközben egyértelmű előnye, hogy kevés eszközt igényel és nem követel sok technikai ismeretet. A szabadtéri bouldernél nem is lesz többre szükséged, mint egy kis elszántságra, mászócipőre, egy nagy adag ziára és ami a legfontosabb, egy crash padre. Ez utóbbi helyettesíti a teremben lévő matracot, így ha esel, a társad spottolása és a matrac vagy a crash pad fog megvédeni. Ennek ellenére érdemes teremben kezdeni, ahol amellett, hogy a tapasztaltabb mászók sokszor a segítségedre lehetnek, jóval biztonságosabb körülmények között sajátíthatod el a sport alapelemeit, mint a szabadban, kellő tapasztalat nélkül. Így ha mégis kint teszed, sohase egyedül és lehetőleg mindig gyakorlottabbak társaságában csináld!

Miért jó tehát boulderezni? Mert

  • az itt megszokott, sajátos mászóstílus egyaránt növeli a hajlékonyságodat, az erőnlétedet és a kitartásodat,
  • a kifejezetten technikás kunsztok teljesítése tervezést igényel, ami fokozza a problémamegoldó képességedet,
  • a nem túl nagy felszerelésigénynek köszönhetően viszonylag olcsón megúszhatod.

Kötélbiztosítással sziklán és műfalon


A mászás kötélbiztosítással történő formája különleges tudást igényel. Feltételezi nemcsak a kötél, hanem az itt alkalmazott speciális eszközök helyes használatát. Nagyon fontos ezért, hogy először biztonságos és ellenőrzött körülmények között tegyél szert azok ismeretére. A mászás ugyanis veszélyes sport, amelyet a szabadban jelenlévő objektív körülmények csak még inkább nehezítenek. Ne feledd, hogy a könyvekből szerzett tudás önmagában sohasem pótolja a tanfolyamokon megkapható gyakorlati ismeretekből származó előnyöket!

 

 

A mászás kötélbiztosítással történő formája különleges tudást igényel. Feltételezi nemcsak a kötél, hanem az itt alkalmazott speciális eszközök helyes használatát. Nagyon fontos ezért, hogy először biztonságos és ellenőrzött körülmények között tegyél szert azok ismeretére. A mászás ugyanis veszélyes sport, amelyet a szabadban jelenlévő objektív körülmények csak még inkább nehezítenek. Ne feledd, hogy a könyvekből szerzett tudás önmagában sohasem pótolja a tanfolyamokon megkapható gyakorlati ismeretekből származó előnyöket!

A mászótermek világa bár egészen eltér a természetes sziklafalak vagy az alpesi környezet hangulatától, kiváló helyszínnek bizonyul a kezdő lépések elsajátításához. A műfalas mászás előnye, hogy nem igényel sok felszerelést. A legtöbbször csupán egy beülőre (erről bővebben itt), mászócipőre és biztosítóeszközre lesz szükséged (utóbbiakról itt és itt tájékozódhatsz). Itt ennek ellenére megtanulhatod a biztosítás különféle formáját: azt, hogy mikor és hogyan kell feltétlenül statikusan (a lehető leghamarabb megállítanod a zuhanást) és mikor és hogyan dinamikusan vagy lágyan biztosítanod (csökkentve ezáltal a kötélre és a társadra eső, néha meglehetősen kellemetlen rántást). Eközben tudsz mászni felsőzéssel (top rope). Ilyenkor az út tetején található utolsó fix ponton, a standon keresztül fut az előre elhelyezett kötél és az egyik végén a mászó mozog, a másikon pedig a társa végzi a biztosítást. Ez a legbiztonságosabb, mivel nincs szükség nagyobb esések megállítására. De meg tudod tanulni az elölmászást is. Ebben az esetben már te viszed fel a kötelet és akasztod a falon előre elhelyezett fix pontokba (a kötelekről itt olvashatsz). Mászó partner híján ugyanakkor arra is lehetőséged nyílik, hogy az ilyen helyeken legtöbbször megtalálható öncsévélő, automata biztosítószerkezeteknek köszönhetően önállóan is végezhess edzéseket. A különböző színekkel jelzett utak lépései és fogásai biztosan segíteni fognak majd ennek a mozgáskultúrának az elsajátításában, és talán a legfőképpen abban, hogy megtanulj bízni a lábadban és a lehető legjobban abból mászni.

A mászás szabadtéri, sportutas formája ugyanis már kifejezett stratégiai tervezést igényel és az itt adódó számos tényező miatt gyakran sokkal hosszabb időt fogsz tölteni a falban. Nem feltétlenül elegendő (noha rendkívül fontos), ha sziklamászó kalauzokból tájékozódsz előre a megmászni kívánt út nehézségeiről. Az itt található információk jellege nagyban függ attól, hogy az ilyen kiadványok szerzője milyen tudást feltételez a mászóról. Ráadásul azzal is számolnod kell, hogy a megmászni kívánt út a kiadvány készítése óta megváltozott. Gyakran közvetlenül a fal alatt derül csak ki, ha az első akasztási pont túl magasan található (ilyenkor nem árt, ha társad tisztában van a spottolás alapvető szabályaival), vagy esetleg magában az útban, hogy hiányzik egy nitt fül. Ezért nagyon fontos, hogy mindig a helyszínen is előre eltervezd a feljutásodat. Ismerd a kőzet tulajdonságait, hogy mennyire stabil, elsősorban milyen típusú lépéseket igényel, esetleg mennyire törős. Emiatt mindig legyen rajtad sisak, még falmegközelítés közben is. Gondold végig a mozdulatsoraidat vagy akár azt, hogy melyik oldalon haladsz majd el a fix pontok mellett, értelemszerűen a beülőd azon oldalára akasztva közteseidből a legtöbbet, amelyik a feljutás közben leginkább kézre esik. De arra is bármikor készen kell állnod, ha esetleg rögtönözni kényszerülsz vagy esetleg elérve saját teljesítőképességed határait, vissza kell fordulnod. Tedd ezt meg, akár még annak az árán is, ha egy karabinert emiatt ott kell majd hagynod a falban!

A fokozott felszerelésigény miatt mindez különösen igaz a trad vagy nagyfalas mászások esetében. Az ilyen utak többsége nem rendelkezik a falban előre rögzített fix pontokkal. Ezeket a mászónak kell kialakítania az alkalmazásukhoz külön, speciális ismereteket igénylő passzív (normál ékek, hexek, különféle sziklamászó szögek), félaktív (tricamek) vagy aktív (friendek) ékek segítségével, amelyekbe aztán bekötheti a közteseit, a másodmászó pedig eltávolít onnan. Mindezt úgy és annak a tudatával, hogy lehetőleg érintetlen formájában megőrizhessék a sziklafal jellegét az utána jövő mászó partik számára is, hiszen éppen ez jelenti sok esetben egy–egy út nehézségét és sportértékét.

Miért jó tehát a mászás kötélbiztosítással? Azon túl, hogy

  • fejleszti az állóképességedet, a kitartásodat, az erőnlétedet és a célorientáltságodat,
  • megtanít a másik emberrel való maximális együttműködésre
  • és a természet nagyságának abszolút tiszteletére.

Fontos illemszabályok

  • Egy standba két kötelet ne tegyél, tehát foglalt standhoz el se indulj!
  • Ha fentről szereled be a standot, nagyon vigyázz, hogy semmit ne rúgj le a szikla aljában lévőkre.
  • Top rope mászásnál lehetőleg saját karabínereken fűzd át a kötelet, ne a standban lévő gyűrűt vagy karabínert koptasd!
  • Erőnlétednek megfelelően válaszd ki, hogy milyen nehézségű utaknak.
  • Ne a szádba tartsd a kötelet akasztásnál!
  • Ne kiabálj, csak ha szükséges például STAND, KÖTÉL, KIVEHETSZ, HÚZZ BE, KŐ
  • Ne lépj rá más kötelére se a sajátodra!
  • Ne mássz bele más útjába!
  • Ne szemetelj a szikla körül!

Online tanácsadás chaten és videón

Online tanácsadás chaten és videón

Gyors kézbesítés akár 2-4 napon belül

Gyors kézbesítés akár 2-4 napon belül

Ingyenes kiszállítás, csere és visszaküldés

Ingyenes csere és visszaküldés

60 napos cseregarancia

60 napos cseregarancia

© 2021 - Mountex Kft. Minden jog fenntartva. Az oldalt fejleszti a H3 Informatikai Kft.
A Weboldalon található mindennemű tartalom a Weboldal üzemeltetőinek szellemi tulajdonát képezi és a Weboldal üzemeltetői előzetes írásbeli engedélye nélkül sem online, sem nyomtatott formában nem használható fel.

HU / RO / SK