Hírlevél feliratkozás

Minden mezőt tölts ki:

Keresztnév:
Kérjük, ezt a mezőt is töltsd ki!
E-mail:

Ha nem teszel pipát a négyzetbe, nem tudunk tovább menni.
  • Termékek
  • Boltok
  • Fiók
  • Hírlevél
    Kosár
  • Info

Sítúra

Óda a túrasízéshez, avagy a tél egy elfogult sítúrázó szemével

„A pályasízés a szabadidő eltöltésének egy kellemes módja, karnyújtásnyira a természettől. A sítúrázás maga a szabadság, a természet úttalan útjain!”

A sítúrázás immár a magyarok körében is egyre népszerűbb sport, idehaza is egyre többen ismerik fel mennyire jó és egészséges módja ez a testedzésnek, a kikapcsolódásnak és a hegyekben kalandozásnak.

Túraléceink segítségével hófedte, háborítatlan csúcsok százai várnak bennünket. Igazi kapcsolatba kerülünk a téllel, a hóval, a hegyekkel: meghallgatjuk azt a csöndet, aminek a létezéséről tán már meg is feledkeztünk, kristálytiszta levegőn mozogva erősítjük szervezetünket, havas csúcsokról gyönyörködünk a szemkápráztató panorámában. És ami ez után következik, az maga a kaland: szabadon suhanás az érintetlen hómezőkön… - igazi szerelem, mely új dimenzióba emeli a telet!

Ha akad egy kis időnk, jól megérdemelt szabadságunk alatt szeretnénk minél jobban kikapcsolódni, feltöltődni. A sport erre nagyon jó. A szabadban űzött sportok még jobbak. De aki próbálta már, az tudja, hogy a természetben sportolás, a természettel együtt létezés a legjobb mindközül.

Sítúra

A túraléc

Az alpesi lécekhez megszólalásig, pontosabban megemelésig hasonlító lécek. Maguk a túralécek is igen nagy változatosságot mutatnak – hiszen a versenyzéstől a freeride-túrázásig, sokféle igényt kell kielégíteniük – de közös vonásuk, hogy lényegesen könnyebbek pályákra tervezett társaiknál. A fejlődés – és divat – hullámai az alpesi lécekkel együtt érték el a sítúrázók eszközeit: mire mindenki eligazodik a carvingok világában, már új fogalom körül kezd forogni a sílécek legújabb generációinak fejlesztése: jön a Rocker-korszak. De ezekről talán majd máskor…

A fóka

A „rejtély” egyik kulcsa – ez akadályozza meg ugyanis a lécek visszacsúszását felmenetkor. A ma már műszálból és/vagy mohairból (az angóra kecske szőre) készülő szőnyegszerű szőrme eredetileg csakugyan fókaszőrből készült. A léc talpára erősített fóka szőrei haladáskor mind visszafelé állnak; így azok előrecsúsztatása könnyen megy, viszont visszacsúszás helyett a hóba kapaszkodó szőrszálak ezrei a meredekebb emelkedőkön is képesek megtartani léceinket.

A kötés

A „rejtély” feloldásának másik fele – ez ugyanis csak lesikláskor hasonlít többé-kevésbé az pályasík kötéséhez, gyalogló funkcióba kapcsolva azonban szabad emelkedést biztosít sarkunknak. Meredekebb terepre érve még un. sarokemelőt is hajthatunk megemelt cipőnk sarka alá, s így szinte lépcsőn haladhatunk a hegyen. Tévhit, hogy a túrakötések lesikláskor nem oldanak le, leoldás esetére viszont két félmegoldás közül választhatunk: a sífék pont olyan, mint a lesikló kötéseken, a szökevénypánt pedig egy heveder, mely a bakancsot köti össze a léccel. Ez utóbbi nagy szolgálatot tesz, amikor mély porhóban elesve közelünkbe tartja léceinket és nem kell azokat órákon át keresnünk, ám veszedelmes is lehet, ha lavinába kerülünk.

A túrasí-cipő

Könnyű, kényelmes síbakancs ám a túrabakancsokéval megegyező talppal, és – valóban működő – átváltható sí/lépés funkcióval. Ezekkel a bakancsokkal nem csak síelni lehet, de akár sziklás terepen is magabiztosan járkálhatunk bennük.

A teleszkópos bot

Gyakorlatilag bármilyen olyan síbottal belekóstolhatunk a sítúrázásba, melynek végén kellő méretű hótányér található, de már az első túrák alkalmával rá fogunk jönni, mennyire hasznos, ha felfelé hosszabbra, lesikláshoz rövidebbre állíthatjuk.

Amik nélkül nem indulunk útnak: pieps (lavina jeladó-vevő) – szonda – lapát hármas

Ha a Mátránál komolyabb hegységbe tervezzük túránkat, minden alkalommal vigyük magunkkal ezeket az életmentő eszközöket – nem csak a magunk, de társaink biztonsága érdekében is. És ne feledjük: az eszközök, használatuk alapos ismerete nélkül annyit érnek, mintha a kocsiban, vészhelyzetben nem tudnánk, hogy hol is keressük a féket… Szerencsére Magyarországon is van olyan, külföldön (Olasz Lavinaszolgálatnál) kiképzett szakember, akitől minden fontos dolog megtanulható a lavinákkal és a sítúrázással kapcsolatban.

Mi kerül még a hátizsákba?

Ha léccel - ha gyalogosan indulunk el télen, mindenképp legyen nálunk fejlámpa, izolációs fólia, sebtapasz, sí- és napszemüveg, napkrém, tartalék energia, innivaló, melyet valóban folyékony állapotban tudunk tartani, feltöltött mobil telefon, térkép, esetleg GPS, száraz aláöltözet, tartalék sapka és kesztyű, szükség esetén firnvas­*, és egyéb hegymászó kellékek, mint a hágóvas és jégcsákány.  És legyen a „tarsolyunkban” a kellő felkészültség a várható különböző helyzetek kezelésére, és a biztos tudás, hogy hol is vagyunk, honnan és merre tartunk éppen. Ha netán segítséget kell hívni, az első, amit megkérdeznek, hogy hova kérjük a segítséget?!

Természetjárás – természet-károsítás nélkül!

A téli hegyek varázslatos világában barangolva igyekezzünk élni, és nem visszaélni a természetjárás lehetőségeivel! A sítúrázás az egyik legszabadabb tevékenység, s így bőven belefér némi (ön)korlátozás.

Vannak olyan területek, ahol kifejezetten megkérik (táblák) az arra (sí)túrázókat, hogy az ott élő vadak nyugalma érdekében kerüljenek el egy-egy adott erdőséget, völgyet.

Frissen betelepített hegyoldal facsemetéi között bravúroskodni hasonló faragatlanság, mint traktorral átvágni a falu főterének virágágyásán. Sőt, komoly gazdasági károkat is okozhatunk a friss hajtások lenyesésével, így az ilyen lejtőkön tilos síelni!

Saját, de környezetünk érdekében is fokozottan ügyeljünk arra, hogy nehogy lavinát indítsunk el, komoly veszélybe sodorva magunkat és az alattunk levő társainkat, sípályát, házakat, utat, stb.

Veszélyek

Mint a legtöbb sportnak, a sítúrázásnak is megvannak a maga veszélyei, ha kellő felkészültség és körültekintés nélkül vágunk bele. A szokásos síbaleseteken kívül még számos veszedelem fenyegetheti a felelőtlen és tapasztalatlan kezdőket az eltévedéstől a kihűlésen és lezuhanáson keresztül a legalattomosabb – s így legjelentősebb – veszélyforrásig, a lavináig! Ezekre azonban fel lehet készülni, a veszély mértékét jelentősen le lehet csökkenteni a kellő tudás és gyakorlat megszerzésével. E nélkülözhetetlen ismereteket Magyarországon a leghitelesebb képzések keretében a Mountex Adventure lavinaismereti és sítúra tanfolyamain szerezhetjük meg.

Aki nem hiszi, járjon utána(m)!

Monostori András
Hegymászó-, sítúra- és lavinaismereti oktató
Mountex Adventure

© 2018 - Mountex Kft. Minden jog fenntartva. Az oldalt fejleszti a H3 Informatikai Kft.
A Weboldalon található mindennemű tartalom a Weboldal üzemeltetőinek szellemi tulajdonát képezi és a Weboldal üzemeltetői előzetes írásbeli engedélye nélkül sem online, sem nyomtatott formában nem használható fel.