Hírlevél feliratkozás

Minden mezőt tölts ki:

Keresztnév:
Kérjük, ezt a mezőt is töltsd ki!
E-mail:
Kérjük, ezt a mezőt is töltsd ki!

Ha nem teszel pipát a négyzetbe, nem tudunk tovább menni.
Ha nem teszel pipát a négyzetbe, nem tudunk tovább menni.
  • Termékek
  • Boltok
  • Fiók
  • Hírlevél
  • Kosár
    Kosár
  • Info

Hogyan válasszunk futócipőt?

Zabari János kollégánk segít ebben most nekünk.

A futócipőket alapvetően két csoportba sorolhatjuk

Aszfalt vagy más szilárdabb talajra alkalmas futócipők

Ezeket a típusokat úgy tervezték és olyan kialakítással készítik, hogy alkalmasak legyenek utcai aszfaltos futásokhoz, kemény felületű kevés szabálytalanságot tartalmazó utakhoz, vagy apró szemű kavicsos ösvényekhez. Súlyuk igen könnyű, rugalmasak, párnázottak, kellően puhák, hogy jól csillapítsák a lábra ható becsapódások erejét. A külső vagy a belső oldalon hozzáadott stabilizáló betétek egyenlítik ki a láb esetleges deformációit. Talpfelületük sokszor nyitott, enyhén negatív vagy pozitív mintázatú, a súlycsökkentés érdekében kevés védő gumiréteget tartalmaz. A talp mintázata sík felületen történő gyors előrehaladásnak kedvez.

Terepfutó cipők

A terepfutó cipőket alapvetően terepen történő futásra tervezték. Nyilván futhatunk bennük aszfalton is, de egészen biztos, hogy nem fogjuk jól érezni magunkat benne. Ennek az oka a felépítésükben rejlik. Keményebbek, merevebbek és nehezebbek, mint egy aszfaltfutó cipő. Vastagabb és kopásállóbb anyagokat használnak a cipőfelsőrész készítésekor és itt gyakoriak a vízálló membránnal készült modellek is. A talp felülete zárt, végig gumiborítású, mintázata erős, sokszor nagy mélységű, ami sáros, puha talajon is kellő elrugaszkodást ad. A talp anyaga vékonyabb és keményebb keverékű, minta az utcai kiviteleken, de terepen egy puha talp a puha talaj miatt túl lágy elrugaszkodást adna csak. A terepfutó cipőket különböző kiegészítőkkel is tökéletesíthetjük (szögek, kamásli stb). Sajnos a terepfutó cipők a viselés kezdeti fázisában nem mindig kényelmesek, de ez a használat során fokozatosan javulni fog.

A megfelelő méret kiválasztása

A megfelelő futócipő kiválasztásnál a láb méretének és formájának pontos ismerete elengedhetetlen. Futás alkalmával a láb és a lábfej sokkal nagyobb mértékű terhelést kap, mint egy gyaloglás alkalmával. Gondoljunk csak arra, amikor társainkkal versenyezve egy köves lejtőn lefelé rohanunk. Ha a cipők mérete nem megfelelő, rengeteg fájó dörzsöléses és nyomásos sérülést fogunk majd elszenvedni. A cipőgyártók sajnos sok esetben kissé eltérő számozást alkalmaznak, ezért ne hagyatkozzunk az egyszer valahol valamikor meghatározott európai, amerikai, vagy angol számozású méretünkhöz. Ahány gyártó sokszor annyi féle kaptafa és méretezés. Legpontosabb információnk a lábunk méreténél a centiméter adat kell, hogy legyen. Ez szerencsére a legtöbb esetben azonos méretet mutat, tehát ha tudjuk, hogy nekünk egy 26,5 centiméteres cipő kell, akkor ez a centiméter értékű méret szinte minden típusból megfelelő lesz. Ezt az értéket mindig feltüntetik a cipőn vagy annak dobozán. Természetesen a cipő felpróbálása után kapjuk majd meg a végleges választ, de ha megvan a pontos és bevált centiméter méretünk, akkor már nagyot nem hibázhatunk. Általánosan kijelenthető, hogy a futócipő méretének körülbelül 1 centiméterrel kell nagyobbnak lennie mit a lábfej hosszúságunk. Egyes gyártók a cipő szélesség mérete alapján is készítenek modelleket. Maximum hat fajta szélességi méret létezik, amelyek közül a normál standard szélességet a nők esetében a „B” betűjellel, férfiak esetében pedig a „D” betűjellel látják el. A női futócipők tehát nem csak színben térnek el a férfi modellektől, hanem keskenyebbek is.

 
Mire figyeljünk a futócipő felpróbálásánál?
  • Nincs két egyforma láb, ezért mindig a nagyobb lábunkra próbáljuk a cipőt.
  • A próbánál azt a vastagságú zoknit viseljük, ami majd a futások alkalmával is rajtunk lesz.
  • Mivel az ember lába a nap folyamán folyamatosan duzzad egy kicsit, ezért a próbát hagyjuk a nap második felére, mert akkor nagyobb a lábunk.
  • A pont jó, nem jó. Mindig legyen kellő hely a lábujjaink előtt, de a sarkunk nem mozoghat a cipőben. Ha a sarkunk a helyén van, és nem mozog lépés közben, a középtalp boltíve kényelmes és nem feszes érzetű és még a cipő orrában is van elég hely a lábujjainknak, akkor körülbelül jó a méret.
  • Mindig befűzve, jól bekötve legyen a cipő a lábunkon, (a cipőfűző tolja a helyére a sarkunkat) és álljunk rá a próbált modellre teljes testsúlyunkkal. Ilyenkor terjeszkedik a lábfej és érezhetjük a szélesség beli különbségeket.
  • Az emberek több mint kétszer nagyobb eséllyel vesznek túl kicsi cipőt, mint túl nagyot. A túl kicsi méret felelős a hólyagképződés, körömleválás, talpgörcsök jelentős hányadáért. Ezért ha nem tudjuk eldönteni két méret közül, hogy melyiket válaszuk, akkor maradjunk mindig a nagyobbnál. A nagyobb méret pontosabb illeszkedését segíthetjük majd egy zoknival vagy egy vastagabb talpbetéttel.

A futóstílus mechanikája és következményei

Lábunk és testalkatunk formája szorosan kapcsolódik a mozgásunk kordinácójához. Futás közben először a sarkunk érintkezik a talajjal, majd a mozgás energiája átgördül a talpfelületen és tovább rugaszkodva újra ellépünk a talajról. Ez a talajfogás, gördülés, elrugaszkodás fázissor az, amiben minőségbeli és formabéli eltéréseket találhatunk. Valakinek nagyon kifelé dől a lába, valakinek nagyon befelé, de olyat is találunk, akinek egyik irányba sem dől a lába a talajfogás alkalmával. Ezeket az eltérő adottságokat a következő karakterekbe sorolhatjuk:

 
Befelé dőlő

Pronáló stílusról beszélünk, ha a futás során a lábfej befelé billen, így a becsapódás utáni pillanatban a lábboltozatra fokozott terhelés esik. Általában a lapos lábboltozatú (enyhe vagy erős „lúdtalpú”) futókra jellemző ez a stílus. A pronáló futó számára ideális választás egy, a pronálás elleni stabilizálóval és a hozzá tartozó mozgáskontrollal ellátott futócipő. A kívánt hatást elérhetjük egy dupla sűrűségű középtalprésszel kialakított futócipővel is, amely erős tartásával fokozottan védi a lábát a bedőlés ellen.

 
Kifelé dőlő

Szupináló stílusról beszélünk, ha a futó a külső talpívén fut, így a sarkának egy kis részére összpontosul a becsapódás ereje, és futás közben túl nagy ütődést kénytelen továbbítani a lábfeje, melyet a láb boltíve képtelen elnyelni. Általában a magas lábboltozatú futókra jellemző ez a stílus. A szupináló futó számára a legjobb, a semleges, vagy párnázott cipő, mert a puhább középtalprész több védelmet biztosít a láb boltíve számára. A szupináló futócipőkben általában nincs a pronáló modelleknél jellemző stabilizáló technológia, helyette bizonyos cipőknél külső él merősítést találhatunk a cipő felsőrésze és a talp találkozásánál.

 
Neutrális stílus

Neutrális stílusról beszélünk, ha a futó ideális "íven" gördül a sarkáról a lábujjáig a becsapódás után, és nem terheli túl sem a belső boltívet, sem a sarkat és a külső talpívet. Ez a stílus a normál lábboltozatú futók jellemzője.

 

Ha szeretnénk megtudni, milyen futóstílus jellemző ránk akkor két egyszerű módszer közül választhatunk. Az egyik az úgynevezett vizes láb teszt, míg a másik a régi futócipő vizuális vizsgálata.

 
Vizes láb teszt

Tegyünk a földre egy papírlapot vagy egy vékony vászon anyagot, majd vizezzük be az egész talpunkat, és lépjünk a száraz minta felületre. A talplenyomatunk formája elárulja majd a lábboltozatunk típusát.

 

Régi futócipő vizuális vizsgálata

Vegyünk elő egy pár régi, sokat használt futócipőnket és helyezzük el szorosan egymás mellé, úgy hogy a két cipőt szemmagasságba essen egy vízszintes felületen. A sarok felől nézzünk rá a két cipőre:

  • Ha a felsőrészek láthatóan egymás felé dőlnek, pronáló stílusban futunk, ha láthatóan kifelé dőlnek, akkor viszont a szupináló stílus a miénk. De ha nagyjából párhuzamosan, függőlegesen állnak, az azt jelenti, hogy a szerencsés neturális a futó stílussal rendelkezünk.

Tartozzunk akár bármilyen stílusú vagy lábboltozatú csoportba, egyik sem lesz rosszabb a másiknál. Ezek ismerete inkább csak megkönnyíti és a jó irányba befolyásolja majd a cipőválasztásunkat. Ha olyan üzletben vásárlunk, ahol hozzáértő eladók vannak, akkor várhatóan a következő dolgokat kérdezik majd meg tőlünk: testsúly, futósebesség és hogy jellemzően milyen talajon futunk, illetve heti átlag összesen hány kilométert teljesítünk. Őszinte válaszainkkal sokat segíthetünk magunkon, ugyanis az eladók a nehezebb, lassabb futóknak majd a stabilabb, párnázottabb modelleket fogják ajánlani, míg a neutrális vagy a könnyű cipőket az átlagos, vagy kisebb testsúlyú gyors futóknak ajánlják majd. A kevesebb kilométert futók számára az egyszerűbb kialakítású, olcsóbb, modellek is megfelelőek lehetnek, de a magasabb kilométerszámot teljesítő futók számra fontos lehet beruházni a jobb minőségű, de ezért drágább modellekbe, melyek az intenzív edzésmunka során is megfelelő védelmet nyújtanak majd a lábunknak.

 

Összegzésképen néhány általános, de nagyon értékes információ a futócipőkről:

  • Mindegy milyen márkájú cipőt választunk. A döntés meghozásánál ne a reklámok befolyásoljanak bennünket, hanem a saját és más hiteles emberek tapasztalata, a józanész és a próbáknál érzet reális értékelés. Mindenkinek más és más lehet a megfelelő cipő, ezért itt is fontos, hogy megtaláljuk a saját utunkat.
  • Olyan szakboltokban érdemes vásárolni, ahol többfajta márkát lehet egyszerre kapni és tapasztalt szakember segít a célzott választásban. Próbák alkalmával igyekezzünk, legalább 5-6 fajta futócipőt felpróbálni. Több márka, többfajta modellje közül könnyebben kiválaszthatjuk a számunkra tökéletes darabot. Egy jó szakember már eleve látja a lábfejünk alakjáról, hogy mely cipők jöhetnek szóba, illetve a feltett kérdései alapján hamar kiszűri majd, hogy miket ajánljon nekünk.
  • A lábnak az a legjobb, ha minél változatosabb terepen és minél több fajta cipőben futunk. Ha lehetőségünk van, rá két egymás követő nap ne fussunk ugyanabban a cipőben. A futó helyszínnek és az edzés jellegéhez megfelelően választott futócipő (aszfalt, terep, földes út..) védi, erősíti majd a lábunkat. A többirányú és sokoldalú terhelésnek még hosszabb távokon sem lesznek egészségkárosító hatásai.
  • A futócipők használhatóságát nem időben, hanem megtett kilométerben számíthatjuk.
  • A megtett kilométerek során a csillapítást elnyelő, stabilitást adó anyagok elfáradnak és egy idő után már nem védik a lábunkat. Egy futócipő átlagosan 800-1.000 km-ig hordható, attól függően, hogy milyen talajon futunk, és, hogy mekkora a súlyunk. Kezdő futók és túlsúlyosok 800 kilométernél többet ne fussanak egy cipőben. Ekkor a még kívülről teljesen jónak látszó futócipőt már ne használjuk az eredeti céljára, hanem fogjuk be utcai cipőnek, vagy kiránduló cipőnek.
  • Megjegyzés: a futócipők bizonyos részei hamarább is elhasználódhatnak, mielőtt még elérnénk velük az előírt kilométerszámot!
  • Új futócipő vásárlásával ne várjunk a jelenlegi cipőnk teljes elhasználódásáig! A két cipő váltott használata esős időben, verseny körülmények között, és egy esetleges terheléses sérülés kialakulásának elkerülése érdekében is sokkal előnyösebb lehet.
  • A futócipőt lehetőleg ne mossuk ki mosógépben, mert a szivacsos szerkezetű csillapítást elnyelő műanyag részeket és a ragasztott felületeket károsíthatja a forró víz. Tisztításnál inkább nedves ronggyal törüljük át a szennyezett részeket!
  • Átázott futócipőt ne rakjunk radiátor, meleg fűtőtest közelébe (cipő méretváltozást és eldeformálódást okozhat), inkább tegyünk bele (nedvességet felszívó) újságpapírt és azokat cserélgetve hagyjuk megszáradni. Szárításnál a talpbetétet mindig vegyük ki
  • és szupináló futó lábfejének átgördülése a talajon.

© 2019 - Mountex Kft. Minden jog fenntartva. Az oldalt fejleszti a H3 Informatikai Kft.
A Weboldalon található mindennemű tartalom a Weboldal üzemeltetőinek szellemi tulajdonát képezi és a Weboldal üzemeltetői előzetes írásbeli engedélye nélkül sem online, sem nyomtatott formában nem használható fel.

HU / RO / SK